
Ale od początku
– czyli, jak ruszyć z kampanią reklamową?
Ok, chcesz pokazać się klientom, nakręcić spoty do TV, social media i ten telebim na skrzyżowaniu. Robić te FAJNE RZECZY. Masz nawet strategię, plan na media i te pozostałe trochę nudniejsze rzeczy. Jak przygotować kreację i jak pokazać nasz produkt? Aby to zrobić, musisz odpowiedzieć sobie na kilka zarąbiście ważnych pytań.
1. Co?
Nawet, jeżeli masz hangar pełen tysięcy produktów do sprzedania albo oferujesz wachlarz usług, musisz wybrać ten, który przebije się do Twoich klientów. Zróbmy to na przykładzie.
Jesteś konserwatywnym Bankiem Y, który ma w ofercie korzystną ofertę, którą chcesz przekonać do siebie młodszych klientów. Jest to super prosta pożyczka – 40 000 zł z wakacjami spłaty.
Zacznijmy od Big Idea, emocjonalnej wartości, którą zaoferujemy pod płaszczykiem konkretnej oferty. Chcemy nią przekonać naszych młodych odbiorców do nieco skostniałego banku.
Mamy do 40 000, których nie trzeba spłacać przez rok. Z jednej strony solidna kwota, z drugiej nie na tyle duża, by dokonać przełomowych zakupów, ja na przykład nowe mieszkanie. Co nasi odbiorcy mogą w takim razie zrobić z taką kwotą?
Rozjaśnić pomogą nam to bezpośrednie doświadczenia naszej grupy docelowej.

2. Do kogo? Czyli od ogółu do szczegółu.
Insight 1
Za 15 tys. kupiłem nowy sprzęt do miksowania muzyki i gitarę elektryczną. Bez sprzętu stałbym w miejscu, a teraz znacznie lepiej komponuje mi się ambient do nowego spektaklu.
Kamil 34, muzyk

Insight 2
Za pożyczkę wziąłem dziewczynę na wycieczkę na do Chin, bez niej musielibyśmy odkładać kilka miesięcy, a nie chcieliśmy tracić okazji. Spłacę ją bez problemu.
Marcin 31, Project Manager

Insight 3
Po studiach musiałam zamieszkać znowu z rodzicami. Przesiedziałam rok, robiąc dorywcze prace zdalne. Pożyczkę wzięłam na szkolenia z IT, właśnie kończę kurs na full stack dewelopera i zaczynam się rekrutować. Pożyczka? Bardziej inwestycja.
Dorota 27, już za chwilę junior full stack deweloper

3. Co? Tylko inaczej. Czyli Big Idea.
Jaki obraz z tego otrzymujemy? Co tak naprawdę zyskujesz dzięki pożyczce?
Nasze życie kształtują wybory, te większe i te mniejsze. To ty powinieneś mieć na nie wpływ, dzięki pożyczce zyskujesz czas i możesz zmieniać się na lepsze. Szanujemy te, które ty podejmujesz. Możesz nie znać jeszcze wszystkich ich konsekwencji – ale jedno jest pewne – jako Bank Y dajemy ci czas na ich podjęcie.
Z tego wychodzi nam big idea: Dajemy Ci czas na twoje wybory – to proste.

4. Co po raz trzeci. Czyli hasło.
Big Idea pomaga zebrać przekaz reklamowy w przystępny komunikat, ale jego problemem jest to, że czasem po prostu nie brzmi… Chcemy czegoś, co wpada w ucho, jest łatwe do zapamiętania. I tu wchodzi kreacja. Tu się zaczynają burze mózgów, nieprzespane noce i olśnienia pod prysznicem, ogółem znój copywritera. Powiedzmy, że dla naszego banku stworzyliśmy hasło, które zwięźle ujmuje nasz pomysł, na przykład tak:
Bank Y – z nami masz czas
Mamy ty call to action i przyjemna dla ucha aliterację. Świetnie, w zależności od tego, kogo zapytać mamy za sobą już 90% roboty, albo 1%. W każdym razie jest to coś, czym możemy zwieńczyć nasz spot reklamowy. A jak on powinien wyglądać? To już zupełnie inna historia.