
Spot reklamowy
–jak zrobić dobry scenariusz?
Pamiętacie ten odcinek Lost, w którym flashbacki przenosiły nas nie do przeszłości, tylko do alternatywnej przyszłości? Będzie trochę tak jak tam, tylko z humorem 😉
Ale o co chodzi? Copywriter musi liczyć się z tym, że nie wszystkie pomysły idą do nieba realizacji. Niektóre pozostają w czyśćcu szuflady. Mam dla was jeden z takich pomysłów na spot reklamowy, żeby przy okazji porozmawiać o warsztacie scenariopisarskim w reklamie.
Moim zadaniem było przygotowanie spotu dla banku X. Oferowany produkt to szybka pożyczka 40 tys. z rocznymi wakacjami na spłatę. W strategii przygotowałem wartość dla naszej grupy odbiorców – dodatkowy czas, który daje nam wolność wyboru. Jak ją pokazać?
Zobaczmy wizualizację tego, jak wygląda uciekający czas, marnowany, gdy nie korzystamy z nadarzającej się okazji i odkładamy plany i marzenia na później.
Jak opowiadamy nasze historie?
Wychodzimy od prostych rodzajowych scen, z którymi może utożsamić się większość naszych odbiorców. Gdy przed bohaterami pojawia się wyzwanie, prezentacja piętrzących się wyzwań zaczyna stopniowo rosnąć do granic absurdu. Właśnie wtedy zobaczymy alternatywną przyszłość w serii „forwarflasbacków”. Żeby się nie spełniła bohaterowie muszą wziąć sprawy we własne ręce, a w tym pomoże nasz produkt.
Scenariusz "Ucieczka z wesołego miasteczka"
Córka (25) siedzi przy stole, Ojciec (55) czyta gazetę przy oknie, Matka (55) uwija się w kuchni.
Matka:
– Córcia, a po co ty do tego dużego miasta pojedziesz? Wynajem drogi, a tu ci przecież dobrze.

Córka:
– Ale tu jest tylko praca w wesołym miasteczku…
Matka kładzie pierogi na stół.
Matka:
– A co to – źle? Masz pierożka.

Zbliżenie na twarz córki. Efekt vertigo.

Szybka seria scen. Szara sceneria. Córka je pierogi w ciągu dnia. Córka je pieroga o innej porze dnia. Córka siedzi w takim samym fotelu jak Ojciec obok niego, też ma na sobie szlafrok i czyta gazetę. Narasta niepokojąca muzyka. Robi się coraz dziwniej. Córka w wesołym miasteczku, klauni głośno się śmieją. Córka w dziwnym stroju pracownicy wesołego miasteczka, dzieci ją szarpią za ubranie. Córka wzdycha.

Koniec sekwencji, powrót do mieszkania, wszystko w normie. Córka wyciąga smarfton z aplikację Banku X.
Córka:
– Nie mam na to czasu, mama.

Córka wchodzi do pustego, nowego mieszkania z pudłem rzeczy. Córka w nowoczesnym biurze, pracuje przy komputerze. Córka na imprezie w klubie.
Lektor (off):
Jeśli pragniesz niezależności, wolno ci się spieszyć. Weź szybką pożyczkę do 50 tysięcy z wakacjami spłaty na rok.

Plansza zamykająca z hasłem.
Lektor (off):
Bank X – z nami masz czas.

Mieszkanie rodziców. Mama pokazuje ojcu ekran aplikacji.
Matka:
Może szybka wycieczka?
Matka i Ojciec na słonecznej plaży siedzą na leżakach. Ojciec czyta gazetę.

Mając już jeden scenariusz, łatwo go przełożyć na format, który będzie miał podobną strukturę, ale z akcentami rozłożonymi w innych miejscach
Spot 2 - wakacje w Koszalnie
Antek i Jolka przechodzą obok plakatu z ofertą biura podróży.
Jolka: Wziąłbyś mnie na taką wycieczkę do Ekwadoru, co?
Antek: A nie wolisz do Koszalina?
Jolka: Tam skąd pochodzi ten słynny aktor?
Zbliżenie na twarz Antka. Antek z Jolką w Koszaline. Antek podaje Jolce loda spod budki, ale Jolka robi tylko kwaśną minę. W oddali widzi Słynnego Aktora, w kabriolecie, Słynny Aktor zalotnie mruga do Jolki. Jolka odjeżdża ze Słynnym Aktorem w kabriolecie. Antek jest załamany.
Koniec sekwencji, wracamy do normalności.
Antek wyciąga aplikację Banku X.
Antek: Szkoda czasu na Koszalin.
Antek i Jolka zwiedzają Ekwador. Próbują lokalnych potraw. Antek płaci w barze pod chmurką za pomocą aplikacji.
Lektor(off): Jeśli chcesz sobie pozwolić na więcej, wolno ci się spieszyć. Weź szybką pożyczkę do 50 tysięcy z wakacjami spłaty na rok i korzystaj z karty do przewalutowań bez prowizji.
Bank X – z nami masz czas.
Słynny Aktor siedzi sam w samochodzie. Rozgląda się. W tle słychać cykanie świerszczy

Potrzebujesz pomysłu na fajny spot dla twojej firmy. Skontaktuj się ze mną.
Pingback: Kampanie reklamowe - od czego zacząć? - copyscript
Pingback: Strategia w praktyce - jak przygotować kreację - copyscript